zondag 20 januari 2013

Schaatsen


Je kent het vast wel: die kriebels in je buik in de winter. En nee, dan heb ik het niet over je geweldige liefde, ik heb het over de schaatskoorts! Twee weken terug begonnen de kriebels bij mij al te komen: Zou het snel gaan vriezen? Zouden we snel kunnen gaan schaatsen?? Elke dag checkten Envy en ik de temperatuur, en we fietsen minimaal twee keer per week wel even langs om te kijken of de schaats ijsbaan al dicht lag. Toen het deze week begon te sneeuwen was ons humeur ver, vér onder het vriespunt: daar ging ons ijs!



Toch was het donderdagavond zo ver: de ijsbaan was eindelijk open! De muziek en het vrolijke gelach van schaatsende mensen hoor je al van ver, en ook voor de Koek & Zopie kun je er terecht.




Heel erg leuk natuurlijk, dat de schaatsbaan open was, maar schaatsen dat was toch wel weer een tijdje geleden! Als een oud omaatje stapte ik het ijs op, waarna ik al gelijk werd aangereden door een stoet kleine kinderen, dat begon al geweldig...  Maarja, toen nog vooruit komen!

Uiteindelijk viel het reuze mee: ik heb heerlijk geschaatst en daarna een lekkere beker warme chocomel op :)


Toch geef ik jullie graag een paar tips mee, om snel weer van het ijs te kunnen genieten:

  • Begin langzaam. Ook al denk je dat je meteen als je op het ijs staat, je evenwicht al hebt gevonden, als je schaatst is het toch moeilijker dan je denkt!
  • Vind je het moeilijk? Neem dan een beetje de buitenbaan. Alle snelle rijders schaatsen namelijk over de binnenbaan, en je schrikt je een hoedje als die opeens langs komen sjezen!
  • Je kan natuurlijk remmen door je aan de reling vast te grijpen, maar als dat niet kan (omdat er geen reling is) kun je, net als bij skiën, pizza-punten. Dit doe je door de punten van je schaatsen naar elkaar te laten wijzen.
  • Niet naar beneden kijken! Doordat je naar beneden kijkt, verplaats je ook je evenwicht ver naar voren toe: als je ergens tegen aankomt, vlieg je gelijk naar voren toe. Kijk liever recht vooruit, of kijk ongeveer 5 meter voor je naar het ijs.
  • En heb natuurlijk heel veel plezier! ;)



Hebben jullie al geschaatst?

Roos


4 opmerkingen:

  1. Leuk dat de ijsbaan bij jullie open is gegaan! Ik moet eerlijk bekennen dat ik natuurijs helemaal niet fijn vind om op te schaatsen haha. Toch handig die tips die je heb gegeven :).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. bij ons is het veel minder populair dan bij jullie (en eerlijk gezegd ben ik wel een beetje bang om stuntelig over te komen op het ijs)
    Dus blijven wij netjes aan de kant staan, en laten we de "experts" het ijs op draven... ;-)

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie foto, Roos! Zou het op mijn blog ook errug goed doen ;-) Schaatsen op de surfplas was ook wel erg stoer van je!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kon heel goed schaatsen (lees weblog helletocht86)of mijn boek over die tocht ( volgens mij heeft je moeder die in haar bezit )

    Nu kan ik het niet meer.
    Slik teveel medicatie waardoor ik zo erg ga trillen bij inspanning dat ik nog enkel achter een stoel of een rekje kan schaatsen.
    En dat vind ik niet meer leuk! ;-)

    Geniet jij er maar flink van?
    Want het is een heerlijke sportieve bezigheid!

    BeantwoordenVerwijderen